منتدى محلة دياي


 
الرئيسيةس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 أحنا فين من كل اللي حولينا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
محمد محروس عامر
مشرف
مشرف


ذكر عدد الرسائل : 5
تاريخ التسجيل : 25/07/2008

مُساهمةموضوع: أحنا فين من كل اللي حولينا   السبت يوليو 26, 2008 6:14 pm

دايما بنحاول نهرب ونتهرب من كل حاجة حولينا حتي من مشاكلنا حتي من أحلامنا حتي من الواقع اللي أحنا عايشين ...... عمرنا مافكرنا مرة واحده نحسبها بورقة وقلم دايما بيسطر علينا حجات كتيرة
منها الظروف المحيطة بينا سواء كانت الظروف دي موجوده في البيت مع الوالد...... أو مع الاصحاب .......أو مع الاقرايب ...... أو تكون الظروف دي ناتجة عن قصة حب وكانت نهايتها الفشل وعواقبها عليه
ليه منحولش نكون نقطة فكل ده ليه ميكنش لينا وقفة بينا وبين نفسنا عند كل مشكلة بتقابلنا صدقوني مجرد إني أقف مع نفسي عند كل مشكلة هلاقي حجات كتيره بتتغير في حياتي أنا نفسي مكنتش متخيل إن الظرف هتخليني أمتنع عن حجات كتيرة بس كل مشكلة بيبقا ليها عواقب بتخلي الانسان يعيد حسباته في حجات كتيره لو كل واحد بيحاسب نفسة علي كل حاجة غلط عملها هنلاقي المشاكل بتنتهي من حولينا ومش هيبقا ليها مكان جوانا
ليه محولش أخذ النصيحة من واحد اكبر مني ولا اعمل زي شباب اليومين دول واقول ( هوا هيعمل فيها فيلسوف يخليه في نفسة يعني هو هيبقا فاهم اكتر مني ) هي دي البداية بداية كل حاجة فاشلة اني اعترض حتي علي وجه نظر الاخرون ليه محولش اسمع منهم واعرف ايه هو الاحسن ليا ليه محولتش اشوف فيهم الحاجة الكويسة واعملها بدل ماحنا معترضين وخلاص
ليه دايما تفكرينا يخدنا ان مفيش حد احسن مني علشان يديني نصيحة هو يطلع ايه علشان ينصحني دايما نحس انه كده بيتفاخر امامي بالمعرفة والخبرة ممكن نقول بينا وبين نفسنا(هو هيطنطط ....... ولا هيتجعبد........شايف نفسة .............. حاسس شويه بروحة ......سيبك منه ) المهم إن مفيش أقتناع بتاتا مع أني لو سمعت ليه مش هاخسر حاجة بالعكس هاكسب كتير وجهات نظر مختلفة أسلوب جديد منطق نتعرف علية

انا فعلا كنت محتار اتكلم معاكم ازاي وابدا كلامي بايه بس بجد نفس اتكلم اول حاجة عن
الصداقة
صعب جدا انك توصل اي حد للمضمون اللي انتي تتمني ان فعلا ننطق فية كلمة الصداقة ....
صعب جدا انك تلاقي أثنين أصحاب وصعب تلاقي حد بيتكلم في الموضوع ده والاصعب انك انتا نفسك محتار ممكن اجي اتكلم مع واحد في الموضوع ده اقل حاجة سمعتها ( مفيش حاجة اسمها أصحاب ) ولا أصدقاء ........... واحد تاني ( في زمالة بشوية حب ) ...........(اصحاب مصالح)
في واحد يعترض علي كل ده ويقولك في أصحاب وأصدقاء كان سؤالي ولو زعلك قال ميبقاش صحبي ممكن أشيل مرة واتنين وغيرها بس في النهاية بلاه أنتا اخترت من الاساس علي ايه
وهكذا وهكذا ...................
كنت نفسي بجد اسمع كلمة أصحاب مش مجرد كلمة اللسان بينطق بيها أو جملة بنقولها ونعبر بيها بحركة شفايف أو أبتسامة جميلة مع خروج الحروف من الفم عند النطق بيها كان نفسي بجد أسمعها وأشوفها بين الناس كنت نفسي أحس بين الاصحاب أنهم أصحاب نفسي أشوف فيهم اللي بيخاف علي صاحبة ويحافظ علية نفسي تضيع من قلوبهم الانانية وينتهي اي حقد بينهم ومنسمعش عن واحد في قلبة غل للتاني نفسي نكون أيد واحده ضد أي متطفل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 75
تاريخ التسجيل : 22/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   السبت يوليو 26, 2008 9:09 pm

الله عليك يا محمد ايه الموضوع الجامد ده . بجد موضوع رائع وان شاء الله ربنا يوفقك وياريت تتحفنا بمواضيع زي دي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mdiyay.ibda3.org
الجوكر
مشرف متميز
مشرف متميز
avatar

ذكر عدد الرسائل : 146
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 23/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   السبت يوليو 26, 2008 9:11 pm

ربنا يكرمك ويوفقك ومستنيين مواضيعك اللي جاية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سمير عبعوب
مراقب عام
مراقب عام


ذكر عدد الرسائل : 23
العمر : 33
تاريخ التسجيل : 26/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   السبت يوليو 26, 2008 11:11 pm

والله يااستاذ محمد احنا اتشرفنا بحضرتك فى المنتدى واحنا بنحاول نحل المشاكل اللى بتواجه الشباب وربنا معاك ومعانا ومنتظرين مواضيع جديده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الجوكر
مشرف متميز
مشرف متميز
avatar

ذكر عدد الرسائل : 146
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 23/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الأحد يوليو 27, 2008 10:26 pm

يا استاذ محمد انا من حقي اكتب الرد الي انا عايزه مالم يكن رد هابط او منافي للاخلاقيات العامة وشكراً
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Admin
Admin
avatar

عدد الرسائل : 75
تاريخ التسجيل : 22/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الإثنين يوليو 28, 2008 1:27 am

فعلاً يا مشرف محمد
أحنا مفتقدين الصداقة الحقيقية في بلدنا الصداقة بمعنا كلمة الصداقة ودا طبعاً بيرجع لعدم وعي اشباب لمعنى كلمة الصداقه وعدم النقاش الحقيقي وزي منتا قلت كل واحد بيقول انو هو اللي صح بصرف النظرعن رأي الاخرين حتى لو كان رأيو غلط وهيعملوا مشكلة اول حاجة بيقلها صديقه انا قلتلو وهو حر انا مالى ومبيحولش معاه مره تانية
ممكن في لعبة الكورة مثلاً أتنين اصحاب يخسرو بعض علشان العب وممكن يحصل مشاجرة الاصدقاء موجودين من غير حد فيهم ميحاول يصلح بين اصحابو وأول حاجة يعملوها بعد كده ان كل واحد يذم في التاني من وراه ويقول اسراره اللى قالو لبعض عليها وتتعكر النفوس من بعضها وميحولش الاِِصدقاء انهم يصلحو بينهم .
اسمحو لي ان انقل لكم موضوع قد يستفيد منه البعص



الصحبة والصداقة



الهدف: معرفة أثر الأصدقاء على بعضهم سلباً أو إيجاباً لاستثمار ذلك



الطبيعة الاجتماعية للإنسان

· الإنسان اجتماعي بطبعه لا يمكنه أن يعيش منفرداً أو وحيداً، وللإنسان من اسمه نصيب، ومن هنا قال أهل اللغة إنما سمي الإنسان إنساناً لأنه يأنس ويؤنس إليه، يقول الراغب: الإنسان من الأنس، وهو خلاف النفور، سُمّوا بذلك لأن بعضهم يأنس ببعض، فالإنسان يأنس ويؤنس، لذلك قيل: الإنسان مدني بالطبع؛ أي لا قِوام لحياته إلا بالاجتماع.

· ويؤكد اجتماعيته: أن آدم أبا البشر استوحش في أفضل الأماكن لما كان وحيداً، قال ابن مسعود وابن عباس y : لما أسكن آدمُ الجنة مشى فيها مستوحشاً، فلما نام خلقت حواء من ضلعه القُيَصْرى[أسفل الأضلاع] من شقه الأيسر ليسكن إليها ويأنس بها، فلما قام وجدها، فقال من أنت؟ قالت: امرأة خلقت من ضلعك لتسكن إلي، وهو معنى قوله تعالى: {هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا...} (لأعراف: 189)، فإذا كان أبونا آدم قد استوحش في أفضل الأماكن فكيف بالدنيا المليئة بالمكدرات والمنغصات!!

· بل حتى الحيوانات العجماوات لا تعيش إلا مجتمعة، كما هو عالم النمل والنحل والجراد...

· وعليه فإذا وُجد إنسان يعيش وحده منعزلاً فهو إنسان غير طبيعي؛ لأنه العزلة خلاف أصل طبيعته، ونخلص من هذا إلى أن الإنسان لا بد له من أصحاب يعيش معهم، ولا بد أن تكون له حقوق وعليه واجبات.



أصل الصحبة:

· الصحبة والمصاحبة هي الملازمة، والعرب تقول: الصاحب هو الملازم، وتقتضي الصحبة الاجتماعُ وطولُ اللبث، والمداومة والاستمرار، لذلك سميت الزوجة صاحبة، {يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ * وَأُمِّهِ وَأَبِيهِ * وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِيهِ}(عبس:34-36)،

· ومن مرادفات الصحبة والمصاحبة: المصادقة، المزاملة، المعاشرة، وأخص هذه العلاقات المؤاخاة، وهي بين المسلمين إذا كان أساسها الدين.



عناية الإسلام بهذه الصلات:

· عني الإسلام بهذه الصلات والعلاقات لما يتحقق في الاختلاط من الخير والمصالح، لذلك شرعت الجمعة والجماعات والأعياد، بل معظم شعائر الإسلام تؤدى جماعة، وقد قالوا كدر الجماعة أفضل من صفو الفرد، وفي هذا المعنى يقول e (المؤمن الذي يخالط الناس ويصبر على أذاهم، أفضل من المؤمن الذي لا يخالط الناس ولا يصبر على أذاهم) رواه أحمد والترمذي وابن ماجه عن ابن عمر.

· وفي المقابل نفر الإسلام من العزلة ونهى عنها لما فيها من فوات الخير، فضلاً عما يحصل فيها من شر؛ الذي قد يصل إلى الوسوسة، يقول e ( لو يعلم الناس ما من الوحدة ما أعلم، ما سار راكب بليل وحده) رواه أحمد واللبخاري عن ابن عمر t ، وقد سئل حبر الأمة ابن عباس t عن رجل يصوم النهار ويقوم الليل لكنه لا يحضر الجمعة والجماعات، فقال: أخبروه أنه من أهل النار.

· ولم يرخص الشارع في العزلة إلا في حالات نادرة وهي عند تعذر إقامة الدين مع الخلطة، ولا يكون ذلك إلا عند الفساد العام وانتشار الفتن، روى أحمد والبخاري عن أبي سعيد t قال e Sadيوشك أن يكون خيرُ مال المسلم غنماً يتبع بها شَعَفَ[أعالى] الجبال، ومواقع القطر، يفر بدينه من الفتن)



أثر الأصدقاء على بعضهم:

· من المسلمات أن للصديق أثر على صديقه، سلباً أو إيجاباً، ذلك أن كل إنسان يتأثر ويؤثر، وكل إناء بما فيه ينضح، يقول ابن القيم -رحمه الله: اللقاء لحاق، فمن طاب لقاؤه طابت ثمرته. وقالوا: الصاحب ساحب، ومن جالس جانس.

وقال طرفة بن العبد:

إذا كنت في قوم فصاحب خيارهم *** ولا تصحب الأرْدى فتردى مع الرَّدي
عن المرء لا تسأل وسلْ عن قرينه *** فكل قرين بالمقُارَنِ يقتدي
وقال أبو العتاهية:
اصحب ذوي الفضل وأهل الدينِ *** فالمرءُ منسوبٌ إلى القرين


· بيان الرسول e أثر الصديق:

· ثبت عن المصطفى e عدة أحاديث تجسد أثر الصديق على صديقه، منها:

o ما رواه أبو داود والترمذي عن أبي هريرة t قال: قال e (المرء على دين خليله فلينظر أحدكم من يخالل)، قال أبو سليمان الداراني - رحمه الله: معناه لا تخالل إلا من رضيت دينه وأمانته، فإنك إذا خاللته قادك إلى دينه ومذهبه، والخلة أعلى درجات الإخاء.
o وروى البخاري عن أبي موسى الأشعري t قال e : ( مثل الجليس الصالح والجليس السوء كحامل المسك ونافخ الكير فحامل المسك إما أن يحذيك أو تبتاع منه أو تجد منه ريحاً طيباً، ونافخ الكير إما أن يحرق ثيابك أن تجد منه ريحاً منتنة)، فإذا كان هذا أثر الجليس على جليسه الذي قد يجتمع معه في لقاء عابر، فكيف بصاحب العمر ورفيق الدرب؟! لا شك أن الأثر سيكون أعمق سلباً كان أو إيجاباً.


شروط الصديق المطلوب:

· طالما أن للصديق على صديقه أثر إيجابي أو سلبي - ولا بد- فالواجب أن يُختارَ الصديقُ اختياراً، ولذلك أسس وشروط ، منها:



الأول: الإيمان:

· فمن غير المناسب أن يصادق المسلم كافراً فضلاً عن الملحد، كما ينبغي أن يكون هذا المسلم مستقيماً ولو في أدنى درجات الاستقامة والتقوى، التي تعني: أداء الفرائض واجتناب الكبائر، وقد روى أحمد وأبو داود عن أبي سعيد t قال: قال e (لا تصاحب إلا مؤمنا ولا يأكل طعامك إلا تقي)، وقد روى عن عيسى u قوله: (جالسوا من تذكركم الله رؤيتُه، ومن يزيد في عملكم كلامُه، ومن يرغبكم في الآخرة عملُه)

· عواقب الصداقة القائمة على غير الإيمان: أخبر الله في كتابه أن للصداقة غير الإيمانية عواقب وخيمة يوم القيامة وهي:

· العداوة والخصومة يوم القيامة: قال تعالى: {الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ} (الزخرف:67)
· الحسرة والندامة يوم القيامة: قال تعالى {وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً * يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِيلاً * لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولاً} (الفرقان:27-29)
وحتى تكون صداقة إيمانية صادقة لا بد أن تقوم على مبدأ التناصح والتعاون على البر والتقوى.

· آفات الصداقة الإيمانية: ذكر ابن القيم رحمه بعض آفات الصداقة الإيمانية، فقال: الاجتماع بالإخوان قسمان:

· أحدهما: اجتماع على مؤانسة الطبع وشغل الوقت، فهذا مضرته أرجح من منفعته، وأقل ما فيه أنه يفسد القلب ويضيع الوقت.
· الثاني: الاجتماع بهم على التعاون على أسباب النجاة والتواصي بالحق والصبر، فهذا من أعظم الغنيمة وأنفعها، ولكن فيه ثلاث آفات:


· الكلام والخلطة أكثر من الحاجة.
· أن يصير ذلك شهوة وعادة ينقطع بها عن المقصود.
· تزيين بعضهم لبعض.


الثاني: العقل:

o إذ لا خير في مصادقة الأحمق، فقد يضرك من حيث يريد نفعك، والحماقة مرض لا دواء له، كما قال القائل:
لكل داء دواءٌ يُستطبُّ به *** إلا الحماقةَ أعيتْ من يُداويها
· لذلك فإن صحبة الأحمق عاقبتها وخيمة، يقول علي t :
فلا تصحب أخا الجهل *** وإياك وإياه
فكم من جاهل أردى *** حليماً حين آخاه




الثالث: الاتصاف بالأخلاق الحميدة:



فإذا تأثر به تأثر إيجاباً، لأن قانون العدوى في الأمراض الحسية ينطبق على الأمراض المعنوية، فقد قيل: إياك ومصاحبة الأشرار فإن طبعك يسرق منهم وأنت لا تدري. لذلك حذر السلف الصالح من مصاحبة قرناء السوء خشية التأثر السلبي:
روى سعيد بن المسيب عن عمر t قوله: عليك بإخوان الصدق تعش في أكنافهم؛ فإنهم زينة في الرخاء، وعدة في البلاء، وضع أمر أخيك على أحسنه، حتى يجيئك ما يغلبك منه، واعتزل عدوك، واحذر صديقك إلا الأمين من القوم، ولا أمين إلا من خشي الله، فلا تصحب الفاجر، فتتعلم من فجوره، ولا تطلعه على سرك، واستشر في أمرك الذين يخشون الله تعالى.
ويقول علي t : لا تصحب الفاجر فإنه يزين لك فعله ويود لو أنك مثله.
بل إن العزلة على خطورتها أهون من مصاحبة الأشرار، يقول أبو ذر e : الوحدة خير من جليس السوء، والجليس الصالح خير من الوحدة.
ويقول المعري:
ولا تجلس إلى أهل الدنايا *** فإن خلائق السفهاء تُعْدي
ويقول آخر:
احذر مصاحبة اللئيم فإنه *** يُعدي كما يُعدي الصحيحَ الأجربُ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mdiyay.ibda3.org
الجوكر
مشرف متميز
مشرف متميز
avatar

ذكر عدد الرسائل : 146
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 23/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الإثنين يوليو 28, 2008 2:47 pm

الله عليك يا أستاذ ADMIN ايه الإضافة الرائعة دي وياريت متحرمناش من مواضيعك دي وتساهم مع محمد في حل مشاكل الشباب التي لا تنتهي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
عاطف بشر
مشرف
مشرف
avatar

ذكر عدد الرسائل : 94
العمر : 30
تاريخ التسجيل : 24/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الإثنين يوليو 28, 2008 2:53 pm

اللى اداك يدينا ياسيدى ايه المواضيع الجامده دى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
SOFA
مشرف
مشرف
avatar

ذكر عدد الرسائل : 62
العمر : 25
الموقع : انت مالك
تاريخ التسجيل : 28/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الإثنين يوليو 28, 2008 11:55 pm

موضوع رائع وفكرة لازم كنا نتكلم عنها وفعلا دلوقت كل واحد بيحب نفسه اكتر من اى حد تانى حتى انا وانت ومتكدبش على نفسك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://coolnext.co.cc
السحلب المكار
مشرف متميز
مشرف متميز
avatar

ذكر عدد الرسائل : 363
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 22/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الثلاثاء يوليو 29, 2008 8:33 pm

مفيش اخلاقيات دلوقتي كله بيقول يالا نفسي بس نعمل ايه دا حال الدنيا يو في ايدك ويوم في....
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ammar nasr
عضو جدبد
عضو جدبد


ذكر عدد الرسائل : 5
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 30/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: أحنا فين من كل اللي حولينا   الأربعاء يوليو 30, 2008 2:50 pm

[url=][/url]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://4future.ahlamontada.com
 
أحنا فين من كل اللي حولينا
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى محلة دياي :: منتــــــدى مشاكل الشباب والمجتمع-
انتقل الى: